Den nye Smart, modell 451, har oppnådd 4 stjerner i NCAP testen og har som første bil i «Super mini-klassen» klart de amerikanske testene.

De amerikanske crashtestene er forskellige fra Euro NCAP. Noen bilfabrikker konstruerer biler på en måte slik at de akkurat passerer testen i det område hvor bilen skal markedsføres. Det er en av forklaringene på hvorfor noen bilmodeller klarer sig godt i EU tester men dumper i USA og omvendt.

De to viktigste organisasjonene for crashtester i USA er den statlige for motorveisikkerhet og forsikringsbransjens. Testene er forskellig utformet. Den statlige organisasjonen tester bilen med 100% av bilens front mod en betongmur, mens forsikringsbransjens test ligner den europeiske, hvor kun en del av bilens front rammer forhindringen.

Smart bilene som klarer både de europeiske og de amerikanske testene, er blitt en stor suksess i USA. I USA er nå ventetiden på over et år for å skaffe seg bensin-modellen.

Samtlige aktuelle Smart biler inneholder de kjente sikkerhetselementer:
– ABS
– ESP
– Sikkerhetscelle
– Autolås av dører
– Hillbrake
– Selestrammere
– 2 airbags (sideairbags normalt mot merpris) – Automatisk katastrofeblinklys
– Høydejusterbare frontlys
– Deformeringssoner
– Selealarm for sjåføren
– Integralseter
– Crashbokser
– Isvarsel i instrumenteringen
– 2 innvendige justerbare sidespeil
– Bakrutevisker/vasker (unntakelse i enkelte landsversioner)
– Tåkebaklys

Smart Fortwo sikkerhetscelle
Ved IAA 2007 i Frankfurt hadde Smart utstilt bilen med sikkerhetscelle. Sikkerhetscellen viser tydeligt karosseriets skjulte forsterkninger, og dermed den hemmelige opskriften på denne lille bilens utrolige prestasjoner i crash tester.