Historien om Smart

Smarts navn står for en kombinasjon av Swatch Mercedes art, forkortet til Smart. Navnet sier en del om merkets historie. Opprinnelig var det Nicolas Hayek, en libanesisk født schweizer som fikk idéen og stiftet Swatch gruppen. Bilen skulle være en microbil som kunne tas med på togreiser og den skulle være svært økonomisk, helst med elektromotor.

Opel sa nei, Volkswagen ville opprinnelig være med, men trakk seg – og i 1993 ble samarbeidet med Mercedes Benz påbegynt.

Partene grunnla Micro Compact Car i Biel i Schweiz. Mange av Hayeks idéer ble ikke akseptert av Mercedes og i 1998, kort tid etter de første Smart bilene var levere til kunderne, solgte han sin andel av firmaet til Mercedes.

Bilen ble første gang fremvist til publikum på bilmessen i Frankfurt i 1997, hvor den fikk stor omtale. Ved salgsoppstart var det lange køer, og fabrikken kunne slett ikke følge med.

Modellhistorie
Smart Citycoupé og Smart Fortwo – model 450 er den klassiske Smart bilen.

I slutten av 1998 til starten av 2004 gav Smart sin Coupé-model med 2 sitteplasser navnet City Coupé.

I 2004 ble navnet endret til Fortwo fordi fabrikken i april brukte en firepersoners bil på markedet med modellbetegnelsen Forfour.

Karosseriet til Smart Fortwo, tidligere City Coupé var frem til 2007 stort sett uendret og hadde den interne modelbetegnelse 450.

450-serien kunne fra midten av 2000 fås i en Cabrio-utgave, og er som diesel den dag i dag verdens mest økonomiske serieproduserte cabriolet.

Siden 1999 har Smart 450-serien kunne fås som Brabus-utgave med en sterkere motor og mer eksklusivt utstyr.

Crossblade-modellen er baseret på 450-serien og er utviklet av firmaet Bertrand AG (største aksjonær er Porsche) og kunne kjøpes fra 2002. I april 2007 kom den nye utgave med intern modelbetegnelse 451. Modellen beholdt navnet Fortwo, og kunne med det samme gjenkjennes som en Smart. Allikevel er nesten alle deler nyutviklet, og kun få deler av den gamle inngår i den nye 451-modellen. Bl.a. kom en helt ny bensin-motor, baseret på en Mitsubishi-konstruksjon. Dieselutgaven er den samme utprøvde blokken på 799 cm² men med mange endringer.

Smart Fortwo ble umiddelbart en stor suksess, og ventetiden for å skaffe seg en bil ble opptil et halvt år.

Samtidig lykkes man å få godkjent bilen i det amerikanske markedet. I Canada var modellen kjent i årevis, men USA’s sikkerhetskrav hadde stoppet godkjenning av 450 -modellen. Den nye Smart 451 modellen derimot ble godkjent i alle tester og krav og ble hilst velkommen med over 30.000 forhåndsbestillinger.

Den økonomiske verdenskrisen i slutten av 2008 medførte at mange bilfabrikker måtte sende medarbeidere i permisjon og samtidig senke forventningene til omsetningen. Smart derimot har under hele krisen produsert over den normale kapasiteten for å kunne dekke etterspørselen. Tiltross for dette er leveringstiden i USA, på omkring et år, på grunn den store etterspørselen for den nye Smart Fortwo.

Smart Roadster
Roadsteren kom på markedet i 2003. Man kunne velge mellom to utgaver, Roadster og Roadster Coupé. Sistnevnte hadde glasskuppel bak sikkerhedsbøjlen og da et forhøyet bagasjerom.

I november 2005 ble produksjonen stoppet.

Smart Formore
Det var i en periode moderne med Offroad firehjulstrukkere, og Smart hadde faktisk utviklet en modell. Produksjonen ble uansett aldrig satt igang.

Smart Forfour
Modellen ble i samarbeid med Mitsubishi produseret i Holland fra april 2004 til juli 2006. Modellen ble aldrig en suksess. Pr. idag er det igen planer om en ny firepersoners utgave.

Smart fabrikken
Smart blir produsert i Frankrike i byen Smartville, Hambach nær den tyske grensen. Fabrikken er en av verdens mest moderne, oppbygget som et kors, hvor nesten alle underleverandører har egne produksjonshaller i nærheten.